Dünyanın ilk internet reklamı

  • Mayıs 4, 2023
  • (0)

Artık internette hangi web sitesine veya uygulamaya girsek çok sayıda reklam görmeye alışığız ama bu durum her zaman böyle değildi. İnternetin ilk yaygınlaştığı ve henüz her evde bilgisayar yokken, akıllı telefonların icat edilmesineyse yıllar varken, internet henüz popüler bir reklam mecrası değildi.

Daha önceden sizinle İnternet ve Teknolojinin Gelişimi yazımızda önemli dönüm noktalarını paylaşmıştık. Bugün de internette yayınlanan ilk banner reklamını detaylı şekilde inceleyeceğiz.

Bazı markalar reklam konusunda öncülük edip, yeni mecralarda ilk reklam veren olmak için özen gösterirler. Dünyadaki ilk internet reklamı da buna güzel bir örnek. Henüz hiçbir marka internette reklam vermemişken ABD merkezli telekomünikasyon şirketi AT&T bir banner reklamı yayınlayarak, internette reklam serüvenini başlattı.

AT&T’nin yayınladığı ve internet tarihinin ilk reklamı olma özelliği taşıyan bu banner, 1994 yılında HotWired adlı web sitesinde yer aldı. Bu şekilde ilk reklam alan web sitesi de HotWired oldu. O dönemde henüz Google, Facebook gibi arama motorları ve sosyal ağlar henüz olmadığı için, reklam verenlerin otomatik hizmet alabileceği platformlar da yoktu. Reklam verenler, platformlarla iletişime geçerek bu tür reklam planlamalarını yapabiliyorlardı.

Günümüzde banner reklamlara tıklanma oranı epey düşmüş olmasına rağmen, AT&T’nin “Farenizi hiç buraya tıkladınız mı? Yapacaksınız” yazan banner reklamı %44 gibi oldukça yüksek tıklama rakamlarına ulaşmıştı.

Düz siyah bir zemine oldukça renki yazı tipleri ile yazılan metin bir ok işareti ile dikkati bir noktaya çekiyordu. Banner’da markaya ait bir logo veya sloganın bulunmaması ve markanın kurumsal kimliğini yansıtmaması da oldukça ilginç.

Bu reklamdan da anlayacağımız üzere banner reklamcılığı o yıllarda belirli bir mesaj veya teklif taşımak yerine, sadece dikkat çekmeye ve tıklanmaya odaklanmış çalışmalardı. Günümüzde ise reklamverenler mutlaka logo, ürün ve kampanya gibi detaylarına banner tasarımlarında yer vermeyi tercih ediyorlar.

İnternetin ilk yıllarında bir reklama tıklamak internet kullanıcıları için oldukça merak uyandırıcı ve sürpriz sonuçlara açık bir durum olmalı.

Hiç bitmeyen reklam

Dünyanın ilk online reklamı olma özelliğinin dışında oldukça yüksek tıklama oranına da sahip olan bu reklam için AT&T markası HotWired adlı web sitesine, 3 aylık yayın karşılığında 30.000 $ ödeme yapmış. Reklamın tıklanma oranının %44 olduğunu bilmemize rağmen, tıklayan kişilerin ne kadarının müşteriye döndüğüne dair bir bilgi ise yok.

Yine de ilk internet reklamı olma özelliğinden dolayı her zaman gündemde kalan bu reklam, öncü marka olmanın ve yeniliğe açık olmanın ne kadar önemli olduğunu bizlere gösteriyor. AT&T, 30.000 $’ı 3 ay için ödemesine rağmen, yaklaşık 30 yıldır bu reklam pek çok sunumda, blogda ve reklamcılık konulu eğitimlerde kendine yer bulmaya ve sektöre ilham olmaya devam ediyor.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Press ESC to close