
Medya çok geniş bir kavramdır, içerisinde tonlarca içerik, proje, tanıtım, yayın vb. bulunduran çok fazla mecrayı içinde barındırır. Toplum üzerinde oldukça söz geçerliliği olan bu kavram, kitleleri yönetme gücünü de büyük ölçüde elinde bulundurur. Öyle ki yayınlanan bir dizi karakterinin toplumda sevilmesi davranışlarının örnek alınmasına yol açabilir ve oldukça ciddi bir etki meselesi mevcuttur. Bu etkiler her zaman iyi yönde olmayabilir, örneğin bir başka dizinin ana karakteri şiddete meyilli bir yapıya sahipse toplumdaki bireyler bu tutumdan dolayı kendisine hayran olup aynı davranışı benimseyebilir. Oldukça canlı örneği dünya üzerinde mevcuttur. Uzun zamandır bu durumun hayatımız içerisinde olması ise ne yazık ki bazı yapılmaması gereken hareket ve davranışları kanıksamamıza sebep oldu.

L’Oréal Paris sokak tacizi ile mücadele etmek için Stand Up adında bir farkındalık ve eğitim programı başlatmıştı. Bu program kapsamında ise bir proje geliştirdi. “Harassment Advisory” yani dilimizde karşılığı “Taciz Danışmanı” olan bu proje ile Brezilya izleyicilerini içeriklerdeki psikolojik ve fiziksel tacize karşı uyarmayı amaçlıyor. Dönem değiştikçe toplumların ve insanların bakış açısı, fikir, tutumları da değişebilir. 90’lı yılların sineması ile bugünün sineması arasında oldukça radikal farklılıklar olduğunu fark etmemek mümkün değildir. Örneğin, eski dönemde kadınlara çalınan ıslık, iltifat olarak kabul edilirken günümüzde bunun bir taciz olması farkındalığı oldukça yaygınlaştı ve insanlarımızın bu konuya olan bilinci arttı. O zamanlar yapılan cinsiyetçi şakalara gülen kitlelerin bu tarz davranışlara gülme oranı daha da azaldı.
Normalleştirilmiş olan taciz içeriklerinin yanlış davranış olduğu konusunda farkındalık yaratmak isteyen L’Oréal Paris, WMcCann ile iş birliği içerisine girerek televizyonlardaki farklı taciz türlerini belirlemek ve bu taciz davranışlarını sınıflandırmaya yardımcı olmak için açık kaynaklı platform olan “Taciz Danışmanı”nı oluşturdu. Platformda, televizyonda bulunabilecek taciz içerikleri 8 farklı kategori ile sınıflandırılıyor. Bunlar: İstek dışı dokunma, uygunsuz yorum, takip etme, istenmeyen hareket, toplum içinde aşağılanma vb. Bu sınıflandırmalar, tv içerikleri yayına başlamadan öncesinde ekranlarda bir uyarı olarak yayınlanacak.

Bu uyarı ilk olarak dünyanın en büyük pembe dizi yapımcılarından olan Televisa’nın yayın akış platformu Vix’in dizilerinde kullanıldı. İçerikten önce gösterilen uyarı etiketinin hemen sonrasında izleyiciler, Stand Up platformunda yer alan sokak tacizi ile mücadele eğitimine davet edildiler. Tamamen ücretsiz olan bu eğitim ile dünya genelinde bugüne dek 800 bin kişi eğitim aldı. 10 dakikalik ve 1 saatlik versiyonları bulunan eğitime buradan sizler de katılabilirsiniz.
Bir yanıt yazın